středa 18. června 2008

Souboj webových prohlížečů – Opera 9.5

Před pár dny byla vydána nová verze webového prohlížeče od Opery software. Dění kolem vývoje nové verze jsem nesledoval, a proto pro mě bylo její vydání tak trochu překvapením. Když jsem se na blogu MyEgo.cz pana Hulána o této události dočetl, nemohl jsem odolat pokušení vyzkoušet novou verzi.

Minulá Opera (9.2) mě vůbec neoslovila. Přišla mi jaksi nedodělaná. I když mohla to být jen síla zvyku z Firefoxu 2. Od té doby však uteklo mnoho vody. Vyzkoušel jsem IE 7, IE 8 beta a rozhodně si na ně nemohu stěžovat…

Vraťme se ale k Opeře. Po přečtení onoho článku jsem okamžitě zadal adresu Opery software. K mé velké smůle byl server totálně přetížený a stránka se jednoduše nenačetla. Musel jsem si tedy ještě chvíli počkat. A vyplatilo se. Ještě tentýž večer jsem si prohlížeč stáhl, nainstaloval a začal zkoumat, porovnávat a testovat.

Opera mě okamžitě překvapila svou rychlostí. RC2 verze od Firefoxu potřebuje jen na spuštění v nejlepším případě 5 vteřin. Opera se načte o poznání rychleji. Samozřejmě záleží na počtu nainstalovaných rozšíření.

Dalším plusem je stránka Rychlého přístupu (ano byla již v předešlé verzi), která je velice užitečná. Například Firefox ji v základu nemá, což je vcelku škoda.

Samozřejmě mě zaujal velice líbivý design, který je samozřejmě plně skinovatelný.
Některé skiny opery jsou naprosto úžasné. Po chvíli prohlížení jsem se rozhodl pro Black aqua (viz na snimku dále), který se mi opravdu velice líbí.

Ale abych jen nechválil. Na webu opery jsem bohužel nenašel skoro žádné užitečné widgety. Opera je samozřejmě akceschopná i bez nich, ale je to trošku škoda. Většina widgetů je spíše zábavných. Pokud si rádi hrajete, rozhodně se tam podívejte.

Podle oficiálních zdrojů je nová opera velice bezpečná. Zatím jsem se nepřesvědčil o opaku. Uvidíme v dalších dnech (týdnech)…

Příští díl bude o Firefoxu 3, který má oficiálně vyjít ve středu. Myslím, že nás čeká souboj titánů. Komu fandíte víc???

1 komentář:

Jiří Pruner řekl(a)...

Já fandim Opeře, protože se mi líbila Prodaná nevěsta, která je ale poněkud recesistická, stejně jako tento komentář. Opera, spíše zpěvohra, která se díky melodičnosti musí líbit snad každému, je Orfeus v podsvětí.Z těch vážnějšch mohu doporučit jednoznačně Bizetovu Carmen, nebo dojemné Nabucco Giussepa Verdiho. Zkrátka opera je specifický divadelní žánr, kterým snad nemůže opovrhnout žádný z milovníků divadla.
Opera je melodická, veselá i smutná, dojemná i chladná. Ale stejně jako Opera 9.5" je i divadelní opera dokonalou souhrou vášní, melodie a smyslů.
A že Firefox bude silnou konkurencí? Nevadí, i divadelní opera má silnou konkurenci v muzikálech, operetách či činohrách. A i přesto je trvalou a neodmyslitelnou součástí divadla. A tak i Opera 9.5" se nemusí o své fanoušky bát. Díky své jedinečnosti najde své příznivce, kteří si v ní třeba naleznou nějakou pěknou operu, kterou načerno stáhnou a s chutí si jí poslechnou. :-)